måndag 1 februari 2010



FÅGELRÄKNING Här kommer rykande färska resultat från fågelräkningen som avslutas idag, de tio populäraste fåglarna vid fågelborden i Sverige. Så här såg det ut kl 17 på måndagen enligt Sveriges Ornitologiska förening:
Talgoxe 66263
Bergfink 47093
Blåmes 43343
Pilfink 43098
Gulsparv 32509
Koltrast 31043
Grönfink 27651
Domherre 20852
Skata 19261
Kaja 16953

Tal-goxarna var således tal-rikast.

BOWLING Var in till stan och bowlade. Träningsserier med bra resultat för att vara en avdankad klotrullare. 176 poäng på bästa serien. Dåligt resultat på efterföljande tävlingsserier. Besparar er från att förmedla resultatet.
Men fortfarande lever drömmen om att slå 12 "strajkar" (hur skriver man strike i pluralis?) i rad och komma upp i 300 poäng! Det närmaste jag kommit? Tackar som frågar, jo jag har kommit upp i 245.Eller har jag drömt det?
Det finns ju en hel del kändisar som har fått för sig att de var bättre i idrott i sin ungdom än vad som senare visat sig. Var det inte fd minister B-ström och vänsterpartibasen O-y som upplevde att de var snäppet bättre än de verkliga resultaten eller spelat med Nacka Skoglund fast man inte gjort det? Jag har själv annars en diffus känsla av att jag lagt på några decimeter på mitt verkliga höjdhoppsrekord till 1,45. Det senare är ju inte mycket att skryta med och i synnerhet inte 1,25 som nog ligger närmare sanningen.Jag kan ju också skylla på att hoppen gjordes i dykstil och landade obekvämt på en centimeters tunn sandplätt.

SNÖSKOTTNING Efter mycket gruvanden tog jag tag i snöskoveln, klättrade upp på stegen och började hiva ner snösjoken från taket på nybyggda skapelsen i glas och trä. När snötäcket nått en höjd av dryga halvmetern kändes det som rätt tid att avbörda tyngden från glaskuvösen. Taket förblev helt och grubblandet klättrade över till nästa prioritering på bekymmersskalan, måste kanske kolla vattnet i stugan, kanske det har frusit igen..? Äsch, nu glömmer vi det ett tag.

STIEGS HEDER Debatten om Stieg Larssons författarskap har lugnat ner sig en aning men ett inlägg i Svenska Dagbladet gav ännu en syn på Larssons författarskap och engagemang mot rasismen. Fd arbetskamrater till Larsson på tidningen Expo hävdar att författaren Kurdo Baksis bok "Min vän Stieg Larsson" grundar sig på en massa lögner.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej arne
Nu ser vi om detta funkar du har ju fått gjort en del idag. Här är det snöigt och kallt men jag tycker det är härligt. Kul att du gör detta jag tror det är bra och toppen om du skickar mail och påminner en att gå in och kolla.
Själv sitter jag och jobbar och ringer just nu
Krama på frugan från mig
Kram
Ann

Arne Svensson sa...

Jo det funkar.JAg skickar mail när jag tror att du kan vara intresserad.Kram.

Unknown sa...

Kurdo Baksi vill vara med. Det är inte knepigare än så.
Jag tycker att du skriver alldeles för lite om dina förnämliga idrottsresultat. Vill gärna ha dagliga utdrag från dina små svarta vaxade anteckingsböcker om slingtider från Rannåsen/ÖSK.
Tror du att talgoxen är så populär, framfusig tror jag. Men är det inte så att domherren helt har gått och sterbat av eller sitter han enbart i storgran i skogen.
Hejpåre!

Arne Svensson sa...

Både domherren och domdamen lyser tyvärr med sin frånvaro här, men finns tydligen kvar i landet.