måndag 22 februari 2010

Stentornet som försvann

Det händer en del saker på drygt 50 år. Ett stentorn på cirka 10 meter kan försvinna. Som ett mer närliggande tidsdokument finns ett annat "torn" på Södra berget i Sundsvall, en jättemast med antenner och andra utväxter i form av paraboler.
En varningsskylt varnar för nedfallande föremål, mest istappar anar jag. Det är 20 grader kallt och isande vindar skär genom märg och ben.

Stentornet var tydligen inte värt att bevara, åtminstone kunde inte jag skymta något sådant vid bergets fot, helt nära hotellschabraket.
Den jättelika masten står som ett monument över den nya tiden, den mobila, digitala tiden med enbart ettor och nollor i dataspråket.
Stentornet har jag som titel till mitt förstlingsverk.
Det kanske bara är jag som saknar stentornet som jag trodde stod fast förankrat på Södra berget, Sundsvalls högsta berg?

Inga kommentarer: