tisdag 23 februari 2010

Buzz på tundravintern

Häftiga temperaturväxlingar denna tundravinter. När jag anledde åter till den fjärde största staden i Sverige på söndagen efter en Norrlandssejour kröp den digitala termometern ner till 27 minus blankt. Nästa kväll, milda minus 18 och nu på andra fettisdagen (kan man säga så?) är det närmast värmebölja med minus 7,3 grader. Det trodde jag, att det var varmt, men sanningen var att det kändes som minst 20 minus sedan de uppländska vindarna tagit fart över plattlandskapet. På med mössa och huva.

På min entimmesrunda får jag uppleva lite sociala minikontakter, man nickar och ler och ibland kommer det ett "tjenare". De är trevliga, upplänningarna, här i "Storgreta" som treårige Edvin har uppfattat namnet.

De s k sociala medierna sprider sig i cyberrymden. Nu har det kommit ett program eller vad man ska kalla det som heter Buzz. Det liknar Facebook, men en gammal kollega i tidningsvärlden som är en fena på sociala medier, skickar ut frågan i vinterlandskapet " Är det någon som fattar det här med Buzz?" Ja, inte jag i alla fall, kan jag svara, men Ungdomen vet säkert om det är användbart eller ej.

Inga kommentarer: