måndag 8 mars 2010

Snart är vårvintern här

Strålande tider, härliga tider, som skådespelaren Thor Modéen, sa på svartvita filmens tid. Solen strålar och värmer! Elförbrukningen går ner och Dannemora-aktien pumpades upp med 13 procent i skrivande stund.
Vad som saknades den här strålande dagen, var en bowlingsserie på över 200 som min bowlingkompis Å lyckades med. Kom upp till 160 blankt i två serier, (alltså 160 i varje!) som får sägas vara skapligt för mig. Den tredje serien ska vi tala tyst om.

Men visst är väl våren på väg. Fick besked från kolonistuga-granne i Malmö att snön var borta och jag var välkommen till mitt lilla Skåne-tjäll för att börja med vårbruket.
Men än håller jag mig kvar i Uppland och kanske blir det en tur till Jämtland också för att möta den härliga "vårvintern" som man säger på den breddgraden, nära fjällvärlden.

En nyanställd medarbetare på den mediabyrå jag ansvarade för i några år i Östersund var ytterst förundrad över uttrycket. Jag tror aldrig att hon lyckades förstå vad det handlade om. Vadå vårvinter? Vår är vår och vinter är vinter!

Vårvinter är t ex när man har massor med snö kvar och kan åka skidor med bar överkropp i fjällvärlden. Eller skejta över Storsjöns is med solen i ansiktet och ljummen vårvind i ryggen. Alltså, när det är barmark på Prästgatan i Östersund och solen lyser inbjudande på Storsjöns snövita vidder.
Äsch,det är inte lätt att förklara för en som inte begriper, som en viss Ingemar uttryckte sig, när han blev less på knepiga frågor från journalister.

Inga kommentarer: