tisdag 2 mars 2010

Nere i KB:s källarvalv

Nu får det räcka med både snöskottning och även OS. Klev ut i djupsnön med skovel och stege och skottade rent taket till altanen för andra gången den här vintrarnas vinter.

Under helgen strosade jag med författaren B till Historiska museet och gick en rejäl runda där tills vi blev trötta i ögon och hjärna. B föreslog ett besök på Kungliga Biblioteket. Vi tog oss ner i källarvalven där tidskrifter av allehanda slag finns bevarade på filmrullar.
Jag hittade en gammal Sundsvalls-Posten från 1864, men tyvärr inte det jag sökte, en text om min farmorsfar som omkom i en sjöolycka utanför tyska Helgoland just det året. Men jag fick lust att återkomma till KB-källaren för att söka mer kring den tragiska olyckan då ett skepp från Sundsvall förliste med man och allt, bara någon dag innan det tysk-danska sjökriget startade.
Jag har tidigare haft en tanke att skriva om sjömannen/konstapeln Gustaf Reinhold Lindahl, som han hette och hans närmaste. Nu kände jag mer nyfikenhet på hur min anfader långt tillbaka levde.
Men först ska jag få ut mitt första alster, boken Stentornet.

Inga kommentarer: