måndag 22 mars 2010

Rojalist-TV är igång

Såg en insändare i lokaltidningen som vände sig mot alla "trailers" i SVT. Alltså inte långtradare även om det verkar bli en långkörare i TV med reklam om kommande program om kronprinsessan Viktoria och det stundande bröllopet. Jag håller med för en gångs skull. Tjata inte så. Det räcker med reklamen i de andra kanalerna.

På slingriga vägar har jag kommit fram till andra kungligheter, nämligen urfadern till Bernadotterna i Sverige, Carl XIV Johan, den franske militären som fick ta över den svenska kronan, då det var brist på arvvingar i Svedala.
Jag har en idé om att skriva om en förfader till mig, en sjöman, som drunknade utanför tyska Helgoland tillsammans med övriga besättningen på sju man 1864. Då vill jag veta vilka som styrde riket under den tiden, vilket betyder att jag måste bekanta mig med Carl XIV Johan, Oskar I och Karl XV och ta reda på hur de påverkade Sverige och allmänhetens bestyr.
En fördel med dagens Bernadotter, är att de talar svenska.

En kung som tydligen delar landet i två delar är skidkungen Petter Northug. Urstarkt skidgeni som av vissa betraktas som provocerande. Men säga vad man vill, Kung Petter I av Norge sätter färg på skidandet.

Inga kommentarer: