söndag 14 mars 2010

Lättlästa författare

Varför är det så lätt att läsa vissa författare? Berättelsen bara flyter fram, man slukar sida efter sida och tiden står stilla, tycker man. Jag kan på rak arm (varför säger man så..?)räkna upp fem författare vars böcker jag slukat med hull och hår. Dessa är främst Henning Mankell och Stieg Larsson samt Karin Fossum, Arnaldur Indridason och Jan Guillou.Fyra är deckare den femte Guillous handlar om serien med Coq Rouge, men till slut stod allt vapenexercerande mig upp i halsen, men en mycket god berättare är han Jan G.
En sjätte författare som jag plöjt igenom, men som krävt något mer för att läsa är Håkan Nesser. Jag har läst de flesta av hans serie om kommissarien Van Veteren och en del av hans senaste skapelse Gunnar Barbarotti. Men den som roade mest var den frejdiga boken om Kumla-trakten, "Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö".

Idag ska min första bok Stentornet vara tryckt. Lättläst? Det är upp till läsarna att känna efter.

Man behöver inte köpa alla böcker som man är intresserade av, det finns ju bibliotek!
Jag hoppas att Bibliotekstjänst köper upp ett antal av Stentornet, så att den går att läsa gratis.

Inga kommentarer: