fredag 15 januari 2010

Vinterpromenad och Stieg Larssons mod

Oj, vad många som bloggar i vårt avlånga land, runt 400000 läste jag om i söndagens DN. Många som vill bli uppmärksammade? Men det kan vara svårt att göra sig hörd i den stora hopen. Själv försöker jag få till en text. Det får bli en vardagstext. Vi ska ut på en längre promenix, på cirka 1,5 timme i härligt vinterväder. Promenadvänligt med bara -1,5 grader.


Idag lockar inga skidtävlingar på TV. Men väl artikeln i DN om Kurdo Baksi och Stieg Larsson. Läste en tidigare artikel där Baksi gav en ny syn på Stieg, när han jobbade på TT, som nyhetsgrafiker men utgav sig tydligen felaktigt att vara journalist. Därför vill jag gärna läsa mer om Baksis bok i söndagens DN som handlar om hans nära vän och hoppas på en mer positiv beskrivning av succéförfattaren som var djupt engagerad i kampen mot rasismen.


Vad jag förstår var Stieg Larsson modigare än de flesta medborgare med att våga ta itu med rasismen genom bland annat sitt chefsskap i tidningen Expo. Jag bedömer också att han måste ha en mycket naturlig fallenhet för det skrivna ordet. Hans texter löper mycket lätt fram och fångar läsaren i ett stadigt grepp som mycket få författare lyckas med.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag har inte läst debattinlägget eller Baksis kommande bok. Innan jag har gjort det tänker jag inte ha annan åsikt om detta än att det verkar märkligt/korkat att misskreditera en död och omtyckt författare. Vad får Baksi ut av det? En kort tids uppståndelse. Är det värt det? Knappast. Jag tror att uppgifterna i Baksis text är tagna ur sitt sammanhang och uppvridna några varv för mycket. Hoppas och tror att det inte finns annat än förhoppningsfulla lösnummersäljande löpsedelsmakare bakom "författarbråket".
Vi får se.
/Stefan

Arne Svensson sa...

Nej, håller med dig, det kan inte vara värt det.