onsdag 20 januari 2010

Där pepparn växer

Idag drog jag iväg dit pepparn växer. Behövde inte ta mig så långt utan jag klev bara på Upptåget till Uppsala centrum, eller city, som det heter ibland. Sedan kunde jag välja på att ta någon av grönbussarna, men valde att handgå (ett uttryck från Ångermanland, tror jag). Det var en ny upplevelse att traska genom en lös gegga, snö blandad med salt och förmodligen en del biprodukter från bilarnas och bussarnas avgasrör. Snön ser inte ut sådär i min förra hemstad Östersund, visst kan den bli smutsig där också, men saltet gör skillnaden. Inte kul. Ska man ta sats över gatan när grönljuset plötsligt lyser till vid övergångsstället, så är det risk att man står där och svarvar i snömoset några sekunder innan man kommit ner till gatunivån.

Men pepparn då? Jo, väl framme där pepparn växer var det som högsommar igen, visserligen lite fuktigt, men skönt att känna värmen inne i byggnaden, Tropikhuset i Uppsalas Botaniska trädgården. Mol allena kunde jag njuta av de gröna växterna. Här fanns fem rum: Vinterträdgården, Victoriasalen, Regnskogen, Orkidérummet och Succulentrummet. I Victoriasalen finns världens minsta blommor. Blommorna sitter på den ytterst anspråkslösa dvärg-andmaten (Wollfia arrhiza) där själva växten inte är större än den punkt jag skriver här. Och blommorna ska vi inte tala om, de är så små så att de inte syns, åtminstone inte under min lilla "exkursion". Å andra sidan finns jättelika näckrosor i en damm, Victoria cruziana, med ursprung från Amazonas regnskogar. Men vid besöket var det bara vatten i dammen. Näckrosens frön sås i mars och i juli kommer de första blommorna. Sommartid är den ovala dammen fylld av näckrosens enorma blad. Den blommar endast nattetid.
Pepparen levde lite anonymt bland övriga grönväxter och i väntans tider inför sommar och sol. Men nu kan jag skilja på svartpeppar och vitpeppar. De kommer från samma växt, svartpeppar kommer från pepparens frukt med skal och vitpeppar kommer från det skalade pepparkornet. Om det nu inte var tvärtom...? Få se, jo skalet var visst svart..Eller..? Däremot är kryddpeppar inte släkt med pepparen, Piper nigrum.
Jag får återkomma till sommaren när växterna blommar och bär frukter, bananer, ananas, tomater som växer i träd, med mera med mera. Men det är värt att ta sig en titt i Tropiska växthuset även vintertid. Varmt och skönt och en liten påminnelse om sommar. Men en del växter blommar redan nu, fantastiskt vackra orkideér bland annat.
40 kr kostar inträdet för vuxen

Inga kommentarer: