torsdag 21 januari 2010

50-talet känns spännande

Halv "arbetsdag" idag. Lyckats plöja vidare i min text om Peos och Jerrys äventyr i Sundsvall på 50-talet. Stryker en del, lägger till en del och tycker faktiskt deras två veckor tillsammans i Peo:s hemstad känns lite spännande.
Tvivlar inte längre på att texten blir tryckt, bekostar det själv via förlaget Recito i Stockholm. Det finns ett flertal "Print on-demand-förlag" att anlita för den författarsugne som har ledsnat på att de stora förlagen ska höra av sig.
Som många andra har jag skrivit för byrålådan. Kastade dock in ett manus till förlagsjättarna Bonniers och Norstedts, ett deckarmanus. Fick manushögarna tillbaka, ej antaget, men Norstedts formulerade något som "intressant, men för närvarande...."
Det kanske var tur att det inte blev en bok av det hela, kan jag tänka så här tiotalet år efteråt. Det är inte alla som är så flyhänta och disciplinerade som Stieg Larsson och kan hålla flera böcker i huvudet.
Det nuvarande projektet, "Stentornet", hoppas jag har ett värde för dels personer uppväxta på 40-60-talet, men förhoppningsvis även för dagens 10-11-åringar. Åtminstone tänker jag göra ett försök framöver att högläsa valda delar för mina barnbarn, Abbe och Edvin, om hur barnen lekte förr, vad som var spännande och kul.

Inga kommentarer: