onsdag 6 januari 2010

Svårslagen kylslagen julotta

Rekordkallt?
Ruskigt kallt i morse. Men en talgoxe hade i varje fall klarat den stålhårda kölden. Han pickade på den överblivna julskinkebiten som hänger i druvfläderns spretiga grenar och fick förhoppningsvis i sig tillräckligt för att hålla igång sitt snabbslående hjärta ännu ett tag.
Själv känner jag kylan genom mina fingrar när jag greppar dörrhandtaget för att hämta dagens tidning. Det är som om metallhandtaget vill hålla mig kvar i det isande greppet.
Ingen tidning idag, konstaterar jag när jag öppnar plastlådan. Går istället in på nätet och unt.se.
-28 grader i Storvreta.
Ringer till stugan i Jämtland. Bara 23-24 minus, kan min fru berätta. Ska hämta henne vid stationen ikväll.
Apropå kyla kommer jag ihåg den rekordkalla juldagen 1981 i Torråsen utanför Östersund. Vid julottans början fanns pastor, en vaktmästare på plats samt en julgran med snö på grenarna.
Församlingen bestod av vår familj på fem personer och som fick låna pälsar, av okända djurslag för att värma oss. Det var -42 grader ute och inte så många grader mildare inne i kapellet. Andedräkten ångade i takt med psalmsången.
Pastorn ville inte ha några liv på sitt samvete förmodligen och det blev en snabbandakt. Vi var väldigt nöjda med att den gamla 245-an startade och tog oss på fyrkantiga jul tillbaka till hemmet i Rannåsen.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det var ju kul att du började blogga. Jag kommer att följa den och ser fram emot dess fortsättning.

Unknown sa...

Mest av allt vill jag att vi kommer igång att prata ordentligt om USA-släktingarna som kommer i sommar. Det är ju världens chans. Låt oss ta vara på den!
/Stefan
P.S Härligt med lite naturskildringar från Stor-Greta, jag menar livet för en blåmes i Uppland känns ju nästan som det för en i Malmö. Världen är liten ändå va. /Stefan

Arne Svensson sa...

Hej Birgit. Varför inte starta en blogg om ditt intresse om att sy, brodera, medmera?

Unknown sa...

Det är så många som har bloggar med sy- och stickintressen. Jag läser dom med stort intresse och tar del av alla idéer dom har. Själv har jag inget intresse att skriva. När skulle jag då sticka och sy? Förstår inte hur dom hinner....