tisdag 19 januari 2010

Väntar på Eva Gabrielssons bok

Följer intresserat debatten om Stieg Larssons heder som journalist och människa. Hur kan en person som kallar sig kompis hänga ut succéförfattaren i sin bok och misskreditera honom som journalist, efter hans död?
Kurdo Baksi säger sig kunna ta fram bevis på artiklar publicerade via Tidningarnas Telegrambyrå, TT, där Stieg skulle ha manipulerat texter. Låt se dessa! Stigs chef under de sista åren på TT hävdar bestämt att Stieg Larsson var ytterst noga med fakta innan han lämnade en text.
Väntar på Eva Gabrielssons utlovade bok om sin världsberömde sambo för att förhoppningsvis få en balans i frågan om Stiegs ifrågasatta heder. Som tidigare verksam journalist hade jag intrycket av att TT var en nyhetsbyrå att lita på och det anser jag fortfarande. Och jag hoppas att Stieg Larsson i pressande stunder, i sitt engagerande arbete mot rasismen, inte lockades att använda sig av sin arbetsplats för att få ut fejkade historier. Jag inte bara hoppas, jag utgår ifrån att han handlade korrekt.

Har hunnit en tredjedel av korrläsning och förändringsarbete på mitt "bokprojekt" Stentornet. Det känns lite spännande och uppfriskande att få återvända till barndomen i Sundsvall. Märker att det dyker upp minnen under arbetet som sätter igång hjärnan på ett aktivt sätt. Jag kan bara rekommendera skrivsugna att skriva ned, till exempel minnen i barndomen, ungdomen. Vem vet det kan bli en bok. Eller också kan det bli ett manus, lagrat i datorn, som andra generationer kan få upptäcka. Mitt manus är några år gammalt men det behöver inte vara negativt. Det kan få "ligga till sig" och mogna.

Inga kommentarer: