tisdag 1 juni 2010

Kaninerna trivs på kollo

Lågtrycken parkerar sig i ovan och humöret trycks ner. Väntar på kommande högtryck och sol. I väntan på det, målar jag om ett innertak på kolonin, sedan jag nödtorftigt skrapat bort ett sprucket papptak. Under pappen fanns pärlspont men ack så svårskrapad.
Fått lägga på fyra lager färg för att täcka fläckarna.
Har börjat gruva mig från ett av koloniområdets måsten, att tömma sin egen latrin i kommunalt avlopp. Det är nog enda gången som jag kan vara glad över det dåliga luktsinnet som jag begåvats med på äldre da´r.

Våren och den pågående sommaren (?) har varit sällsynt kall här i det sydligaste landskapet, för att inte tala om vintern; massor med snö och hård kyla. Vildkaniner, sorkar och möss fick mer att käka på då de kunde kliva upp en bit med hjälp av snön. Det syns på fruktträden, Två äppelträd blommar, trots att barken har gnagts av runtom. Men frågan är om det blir något äpple. Kan i alla fall tipsa om att päronträd och körsbärsträd fått vara i fred.

Inga kommentarer: