onsdag 7 december 2011

Med dödsförakt tänder jag ett juleljus

Pepparkaksdoften smyger sig uppför trappen. S-granen vrider sig runt i upplyst skick på altanen. Mattor skakas i nysnön och glöms bort under natten och får dyvåta hämtas in för torkning. Det närmar sig jul!

Bilen ska få nya bromsar så att den inte känns som en släde som går på medar när jag bromsar.Fast det kan ju vara på sin plats i nära juletider, bara renarna fattas.

Försäljningen av deckaren knaprar på och det är också med någon slags förjulsglädje som jag noterar att allt fler vill läsa min bok.

Lagom till juleljusens tid kommer rapporten om att det kan vara farligt för lungorna att andas in tända ljus. Farligare än att andas in avgaserna på en frekventerad bilväg. Jag känner mig modig och tänder ett klarblått ljus. Och hade jag fortfarande varit rökare så hade jag nog tagit mig ett bloss, ett tomtebloss.


Inga kommentarer: