tisdag 20 december 2011

Julgrisen såg ut som en sittande babian

Inhämtade lite energi i Skåne, som kan behövas när sista slaget om julpaketen startar. Bara tre dagar kvar snart.
Fajtades lite på bokhandeln med nyförlösta krafter, jo men visst, man lär sig när man bor i storstan.
Lyckades få uppmärksamhet från bokbiträdet eller vad det kan heta och släppte inte blicken förrän jag fått de utvalda sakerna inslagna - i guldpapper till och med. Då kände jag mig nöjd och smilade mot de övriga i den långa kön.
I Skåne blev det förförjulskväll, förjulskväll och efterjulskväll trots att julaftonen inte uppenbarat sig än. Men det blev pepparkaksbak med småtomtarna, bland annat, där jag kom till korta bland de kortare. Jag fick ingen snits på överförandet från bakbord till bakplåt. Julgrisen såg ut som en sittande babian, hemsk att skåda. Medan sjuåringen och femåringen visade på finmotoriska excesser. Men god var den, grisen! Receptet är så hemligt att det låses in i ett kassavalv i väntan på nästa jul.

Inga kommentarer: