tisdag 1 februari 2011

Gösta Ekman mest trovärdig som Beck och Rolf Lassgård som Wallander

Ifånen (Iphone) spelar mig spratt ibland, som idag när jag ringde upp mig själv till den fasta telefonen. Jag skulle till att svara, jo jag gjorde det också även om det stod mitt namn på displayen. Va, ringer han till mig? Då kände jag mig som en ifåne.
Sedan mobiltelefonerna kom har man fått vara försiktig med knappar och displayer som reagerar sekundsnabbt på minsta beröring. Men det går lätt att fumla till ett meddelande till fejsbok eller sms-meddelande när fingrarna glider iväg på egen oplanerad färd. Det kanske är så man skaffar sig nya vänner, eller kanske ovänner.

Såg Wallanderfilmen Hämnden i helgen med Krister Henriksson som kommissarie, en film som kändes jättegammal. Här fanns poliser som verkade vara rädda för att använda sig av datorn i jobbet och unga aspiranter fick visa mod och hur man gör. Det har hänt en del på it-fronten. Författaren Henning Mankell har gjort slut på kommissarie Kurt Wallander i sista boken när Wallander först klev in i senilitetens dimma och sedan lämnade jordelivet eller livet som skapats av Mankell. Men filmerna tar inte slut för det. Se bara på författarparet Sjöwall-Wahlöös kommissarie Beck. Serie på serie produceras. Filmkommissarierna har kommit och gått, Carl-Gustav Lindstedt, Gösta Ekman, Peter Haber och nu Kenneth Branagh, enligt Länstidningens Härjedalsredaktion i Sveg.
Enligt LT ska en serie på sex avsnitt filmas.
Rolf Lassgård känns mest trovärdig i Wallanderfilmerna och Gösta Ekman i Beckfilmerna, tycker jag.

Inga kommentarer: