lördag 1 maj 2010

Gamla jättar imponerade


Dagen innan dag V som i Valborg bestämde jag mig för att promenera till Gottsunda center från Uppsala centrum. Jag gick ändes ån, som infödingarna i staden charmfullt säger när man går bredvid ån. Inte så tokigt uttryck. När man går ändes ån och följer den nu brusande Fyrisån söderut så kom jag in på något som kallas Gula stigen. Det visade sig att man kan gå mer eller mindre ensam i en närmast förtrollande vacker skog. Kronparken var en ny upplevelse med gigantiska tallar som sträckte sina grenar mot himlen. Här vilade en del jättar på marken i sin sista vila och gav tillbaka av sitt skal.
Mycket mäktigt och vackert.
Men Polacksbacken, där studenterna skulle fixa sista finishen på farkosterna för äventyret i Fyrisån, hittade jag inte, åtminstone såg jag inget båtbygge. Men det spelade mindre roll.

Inga kommentarer: