tisdag 4 maj 2010

Springa Maraton kan vara som att skriva en bok

Första löpträningen på ett år. Jag började försiktigt med gång ett par minuter, sedan löpning i lugn takt tre-fyra minuter och fortsatte så. Det kändes bra efter den dryga halvtimmen. Det är rätt det är inte så långt, men jag kommer att öka på tiden framöver.

När jag sprang filosoferade jag om att det finns en gemensam nämnare kring att springa långt, till exempel maraton och att skriva en bok.
Jag har sprungit Stockholm Marathon två gånger och vet att man måste ha tålamod. Man tappar ork och fokus mellanåt, precis som när man försöker föda fram en bok, en deckare. Gör man ett uppehåll på några dagar kan det vara lite jobbigt att hitta igen flytet och hålla reda på figurerna som efter några kapitel börjar leva sina egna liv.
Men det gäller att ta sig fram till målet fast det verkar långt borta. Ett mått av tjurighet är inte så dumt när det gäller författandet heller.

Inga kommentarer: