måndag 28 november 2011

Mycket skratt och gråt på kanalerna

Plötsligt låg det där, det vita täcket. Men särskilt mjukt var det inte, det knarrade när man halkade fram på det. Javisst ja, det var så här det var förra året. Men OK lite ljusare blev det.

Innan täcket lades på under söndagskvällen och natten till måndagen blåste det ordentligt som de flesta säkert lagde märke till. Firandet av både Lucia och stadens tvåhundratusende invånare med medföljande jättefyrverkerier och briserande bomber fick helt enkelt ställas in. Men jag tänkte inte på dramat som utspelade sig ovanför Botaniska parken eller "Botán som man säger här med tyndpunkt på andra stavelsen. Under flera veckor har jag haft fullt sjå att följa med i Tevetablåerna och glo på den breda skärmen och hinner inte med något Storstadsfirande i Uppsala.
"Här är ditt kylskåp" på ettan.
"Veckans brott" på ettan.
"Så mycket bättre " på fyran.
"Sommarpratarna" på ettan.
"Bonde söker tjur", förlåt fru, på fyran. (Det är främst frun i huset som vill se på det här...)
" Svenskamerikanarna..." eller vad det heter på ettan. Jaså? -"Allt för Sverige" ska det heta.
"Starke man" på ettan.
Faktiskt mycket trevliga program och bölandet, gråtandet utgör en märkbar del i det hela.
Jag satt och smygtorkade en eller annan tår när den söta, yngre amerikanskan vad-hon-nu-heter åkte ut när hon förlorade i en tävling i att få upp eld. Tyvärr så blåste hon på den lilla eld hon fick till, så att allt slocknade.
Alla i det programmet gråter floder när de får svart på vitt om vilka deras förfäder var. Av glädje får vi hoppas.
Även i bonnprogrammet kläms tårarna fram. Stackars karl som var såå ledsen för att han bara kunde välja en fru när han ville ha båda.
Starke man då, ja man vet inte om man ska skratta eller gråta. Jag vrider mig av pinsamhet i soffan och tyvärr lär det nog finnas ett eller annat kommunalråd med liknande framtoning.
Men mest gillar jag nog kocken i kylskåpsprogrammet. Han är både genial i sitt matlagande och rolig.
GW Persson har jag börjat tröttna på, speciellt när han mästrar den duktiga Camilla Kvarntoft, som klarar av sin roll galant.

Inga kommentarer: