torsdag 6 januari 2011

Snön faller - läge för Palme-biografi och skating

Snön vräker ner bara någon timme efter att altantaket blivit skottat. Men inte blev jag upprörd för det, inte som de två snöskottarna i Jönköping som slogs med snöskovlar så att blodet rann. De hade olika uppfattning om hur snön skulle skottas.

Med samvete rent som snö kunde man tillbringa en dryg timme framför teven och se hur Marcus Hellner säkert kunde "skejta" in på en andra plats efter omöjlige Dario Cologna, någonstans i alpvärlden.

Försöker tränga vidare genom biografin om Olof Palme "Underbara dagar framför oss". Har tagit mig till 297:e sidan av drygt 700 (!) men märker hur jag hoppar över en del stycken kring historiebeskrivningen av den samtid Palme levde i. Jag blir trots detta imponerad över den historiekunskap författaren Henrik Berggren besitter, men känner att han har kunnat banta boken något. Men det är säkert de som slukar boken som den är.
Men den är mycket intressant än så länge. Mycket var nytt för mig, till exempel att Olofs farfar Sven Palme bland annat var riksdagsman. Olof Palmes rötter kommer i stora drag från en skeppsredare från Holland som bosatte sig i Kalmar, adeln i Lettland och aristrokatin i Finland, men själv valde han socialdemokratin trots att han saknade mycket kunskap om arbetarrörelsen och länge hade släkten Palmes stora bostad på Östermalmsgatan i Stockholm som utgångspunkt i livet.

Inga kommentarer: