tisdag 18 januari 2011

Början till slutet på nya boken om mord i Malmö

Börjar närma mig slutet på min historia, d v s historien om den fiktive kriminalkommissarien Bo Strömliden och det fiktiva dödsoffret. Visst är det påhittat men manuset till det som ska bli en bok är även plockat från verkligheten, förstås.

Nu har jag skrivit 170 pocketsidor, min debutbok Stentornet innehöll drygt 90 sidor och några ex finns till salu hos Bokia, Vängåvan i Sundsvall. Något exakt slut har jag inte ännu i mina tankar. Men på ett ungefär. Det är en konst att inte avslöja alltför mycket alltför tidigt. Då är ju bokläsandet slut. Men det är faktiskt spännande för författaren att i skrivande stund inte veta hur allt ska sluta. Konsten är också att få ihop det på ett snyggt och överraskande sätt. För så ska det väl vara.

Har tidigare skrivit ett manus till en annan kriminalroman. Men det ligger ännu i byrålådan och ska kanske inte plockas fram. Den berättelsen eller texten handlar om vad som tilldrog sig en blåsvart morgon på spårområdet vid Östersunds järnvägsstation mars 1994. Men det är en annan historia.

Nu gäller det snart att skriva ut alla sidorna, kanske 200 så att jag får en översikt över "Den skållade mannen" som är arbetsnamnet och kan fortsätta att bearbeta texten.
Handlingen tilldrar sig i Skåne och Jämtland främst, men även i Sundsvall och Uppsala.

Inga kommentarer: