tisdag 9 november 2010

Snön har nått Uppsala

Första snöflingorna börjar dansa ner utanför rutan just nu när jag skriver. Var ute i ganska hård blåst innan flingorna landade i Uppsala-trakten. Skönt, friskt och befriande kändes blåsten som blästrade kinderna röda. Årstidsväxlingarna här i Sverige är något positivt tycker jag. Vill inte byta med thailändsk vistelse i 30-gradig temperatur hela tiden, även om jag aldrig varit där.

Här behöver jag inte oroa mig för snöskottning har bara en kort gång att skotta. Några tiotalet år bakåt i tiden var den årliga utmaningen att skotta en väg på cirka 20 meter i en brant uppförsbacke så att bilen kunde ta sig upp. När det väl var gjort med mycket möda och svettalstring återstod det mest spännande momentet, att varva upp motorn, ta första svängen i hög fart och sedan stå på uppför resten av backen. En gång misslyckades jag och fick gå till jobbet cirka 3 kilometer. Inte kul då. Men nu ett minne att se tillbaka på som (nästan) en kul grej.

Snöflingestruktur i dag: Små, korta ihärdiga saker som piskar ansiktet och valsar runt i vinden kanske glada för att äntligen få släppa loss.

Inga kommentarer: