torsdag 30 september 2010

Jag längtar till Italien

Uppland. Har läst ut den 509 sidor tjocka boken "Myggor och tigrar". En mycket levande text om det innersta kulturlivet i Stockholm och vissa personers divalater och maktmetoder bland författare och journalister. Författaren Maja Lundgren väjer inte för vare sig de mäktigaste på parnassen i Stockholm eller för maffioso i Italien som andra delen av boken handlar om.
Efter de 509 sidorna känns Maja Lundgren som en gammal bekant, en vetgirig person som inte drar sig för att berätta om sina egna och andras tillkortakommanden. Hon känns ärlig och stark i sitt berättande och skildringen av tiden i Neapel i Camorra-kvarteret har inget med sensationslystnad att göra utan här får läsaren själv bekanta sig med invånarna i vardagsbestyren. där maffian är inneboende.
Två mord sker i kvarterets närhet och författarinnan råkar själv illa ut. En mycket läsvärd bok i bra format.
Jag läser bakåt i tiden och ska snart ta mig an hennes andra roman, Pompeji, eller så försöker jag få tag i "Mäktig tussilago", som är hennes senaste verk. Vi får se vad biblioteket kan erbjuda.

Framöver väntar en vecka på Sicilien. Jag undrar om man kommer att märka något maffiainslag där?
I varje fall hoppas jag på lite skön sommarvärme.

Inga kommentarer: