lördag 18 september 2010

Högerspöken och arbetarpartier

Det gick utmärkt att rösta på bibblan, men en del folk var lite yra och stoppade inte ner röstsedlarna i kuverten själva. Få använde sig av de gröna miniskärmarna och fipplade i röstsedlarna på stående fot intill lagret för allehanda partier. Höll själv på att ta en SD-sedel, det var ordet demokraterna som lurade mig. Men jag sansade mig i tid och hittade mina rätta demokrater. Jag förstår att fler har tagit SD:s röstsedel istället för Socialdemokraternas. Man kan ju inte påstå att SD är demokrater och heller inte att f d Högern, numera Moderaterna är ett arbetarparti. Snacka om  med att håna stora delar av Sveriges befolkning. Arbetarparti? Håhåjaja.

Ett annat hån från högerhållet presenterar Villaägarna med helsidesannonsen i några rikstidningar, bl a DN, där de försöker skrämma alla villaägare med ett återuppväckt lik som sticker upp en hand ur en grav. Något svårförståeligt, men lär gå ut på att det blir dyrt för alla villaägare med höjda skatter om de rödgröna kommer till makten, när det i verkligheten bara är de allra rikaste som får betala något extra. Smaklös och löjlig annons! Men reklambyråfolket hade säkert kul när de satt och spånade och dessutom kunde sälja idén till Villaägarna.
Nu kom jag på en idé om annonsen: Man kan ju faktiskt tala om ett högerspöke som sticker upp handen...

Läser i Alex Schulmans kolumn i Aftonbladet att bloggare har tagit emot pengar från Moderaterna för att tala väl om partiet.
Jag hör frågan ställas om min blogg - jag då? Nej då. Min sida är både inkomstfri och reklamfri.

Njuter av vädret, regnigt, visst, men gulfärgade björklöv, och rödfärgade lönnlöv lyser upp tillvaron och det känns som att börja en ny termin fast det var ett tag sedan jag satt på skolbänken. Men känslan finns där. Luften är klar mellan skurarna och är rik på syre.

Inga kommentarer: