onsdag 23 mars 2011

Juholt, ta vara på vänlige Östros!

Thomas Östros är en mycket vänlig och trevlig man. Det märkte jag när jag intervjuade honom när han var på besök i Östersund för ett antal år sedan. Men det var något som gjorde att jag hade svårt att komma ihåg vad han hade sagt efter intervjun. Han hade inga färdiga punchlines, rubriker att servera som vissa politiker släpper ut och det sedan är bara att anteckna i notisblocket.

En sådan person som hade färdiga rubriker att servera efter kommunstyrelsens möte i Östersund, var förre s-politikern och kommunalrådet Thore Holmberg. Reportrarna noterade hans brasklappar och ofta kom de in i lokaltidningarna, han visste vad som gick hem. Holmberg uttryckte sig i klarspråk och ibland lite utmanande.

Jag hoppas ändå som nybliven s-medlem att Juholt släpper in Östros och tar vara på den kunskap han har. Jag tror han står för humanismen och det behövs mer än någonsin idag när teknokraterna tar över mer och mer. Det gäller bara att lyssna bättre på vad den universitetsutbildade uppsalabon säger.

Inga kommentarer: