onsdag 13 april 2011

Taltrasten drillar i skogen

Hör vårfåglarna drilla i skogen. Är det inte en rödvingetrast? Den låter lite väl högt. I stugan i Jämtland är jag helsäker på vilken trast som låter, rödvinge eller taltrast. Rödvingen kör ett "schyyyande" efter melodislingan.
Kanske jag håller taltrasten för favorit i sitt snickrande av olika strofer, fyra korta verser i makligt tempo. Det kan låta allt från en panflöjt till en smäktande koltrastsång. Jag hoppas att de kvarlämnade träden uppe vid stugan räcker till för att trastarna ska trivas i den övrigt nyavverkade skogen.
Hör taltrasten
Hör koltrasten

För den som läste om mitt projekt att plocka dubb ur vinterdäcken och använda dem på sommaren kan jag meddela att det gick bra, men det var ganska slitigt jobb med att först våga trycka ner en smal mejsel intill dubben, sedan få mejseln under bottenplattan på dubben och sedan lyfta upp dubben. Men efter ett tiotal dubb var man mästare, men jag fick en jätteblåsa i handen av mejseln, så sätt på en stadig handske eller ett par om mejseln slinter. Luften håller än så länge.
Jag har uppfattat att det inte är olagligt att köra på odubbade vinterdäck på sommaren, men man bör nog ta det försiktigt vid häftigt regn då sommardäcken förmodligen transporterar bort vattnet bättre.

Inga kommentarer: