torsdag 28 april 2011

Sommaren snart här och deckarförfattaren får bråttom

Nu har jag fått pressen på mig, nej inte massmedia, men den självpåtagna pressen på att komma till slutet i min andra bok med arbetsnamnet "Den skållade mannen". Lagom till Bokmässan i Göteborg (22-25 september), ska den vara klar har jag bestämt mig och kommer att ges ut på Recito förlag.

Har varit i Malmö för research och träffat en riktig kriminalkommissarie och en riktig rättsläkare som på ett bibliotek i området för brottet (!) informerade om skillnaden på böckernas Wallander och verklighetens kriminalkommissarie samt rättsläkare. Både kommissarien och rättsläkaren var trevliga figurer även om de visade på lite läskiga bilder från verkligheten.

Har nöjet att få följa vårens och sommarens utspridning i vårt avlånga land. I Höör i Skåne såg jag de ljuvligaste vitsippsbackar och i Malmö hade hästkastanjernas blad  vecklats ut med en nära liggande blomning.
På väg till havsörnarna i närheten av Forsmark kantades dikena av både blåsippor och vitsippor och något gult - kan det vara smörblommor redan nu?
Nu startar snart resan mot Jämtland där snön har försvunnit och björkarna börjat veckla ut sina ljusgröna, skira blad. Rekordtidigt säger man där.
PS Någon havsörn såg vi inte till.

Inga kommentarer: