onsdag 27 oktober 2010

Stellan Skarsgård är Hamilton

Altantakets kanalplast visade sig vara i halaste laget, täckt med ett tunt islager, för att äntra. Det fick bli rengöring med sopkvast och vattenkanna via stege och sovrumsfönster en trappa upp. Någon katt hade promenerat i upplandsleran och smutsat ner det  tidigare ljusgenomsläppande taket. Därmed sparade jag in på utlägg ur landstingets ständigt skrala kassa och mig från lidande. Ingen takpromenad och inget ben brutet.
Sent ska syndaren vakna, gäller mig i högsta grad. Jag måste jobba upp ångesten länge tills det nästan är för sent att göra något.

När fru B går på lokal med väninna passar jag på att göra min egna festmåltid hemma, pannkaka med grädde och jordgubbssylt. Risken är väl att jag sätter i mig för mycket och hittas insomnad i en köksvrå med en uppsvälld mage, men förhoppningsvis ett saligt leende på läpparna.

Köpte Aftonbladet för en gångs skull. (Köper sällan kvällstidningar). Nyheterna i korthet var: Persbrandt ny Hamilton, Mona Sahlin hänger löst, Kungen hängs ut, Leif GW siar om Malmöskotten.
Leif GW Persson vet mest. Han tror inte att mördaren i Malmö blir fast om han inte skjuter igen. Aftonbladets ledaravdelning halkar vidare ett par sidor och man vet knappt vad som är journalistik, politik eller kampanj för att få bort Mona Sahlin som partiledare. En bok om kungen i yngre da r känns nattståndet. Den som hittills gjort den bästa rollen som Hamilton baserad på Jan Guillous suveräna böcker är Stellan Skarsgård. Persbrandt som Gunvald Larsson tyckte inte jag kändes rätt utifrån boken. Vi får se hur han klarar Hamilton? Kanske den ligger närmare hans person?

Inga kommentarer: