tisdag 26 oktober 2010

Deckare på gång: Han har bittra minnen från Sundsvall

För drygt 40 år sedan flyttade jag från Sundsvall. Men trots att det var länge sedan finns skarpa minnen kvar från staden mellan bergen, Södra och Norra. Tydligare blev de också när jag började skriva en bok om 1950-talets Sundsvall. Boken döpte jag till det namn som finns på flera ställen här i bloggen, Stentornet. Det var ett utsiktstorn i sten som var placerat på Södra stadsberget. Därifrån kunde man blicka över Sundsvall och havet.
Nu bor jag utanför Uppsala, men Sundsvall påminner sig mer och mer i och med bokens tillkomst. Bokhandeln ropar efter fler böcker i den första upplagan, folk är intresserade av att läsa om tiden förr och jag känner lusten att berätta mer.

En del minnen förskönas. Andra, bittra minnen, har kanske tonats ner när man ser tillbaka på livet som gått.
Bittra minnen som definitivt inte har försvunnit bär en av personerna med sig i mitt nästa manus med arbetsnamnet "Den skållade mannen". Personen, en man i 60-årsåldern, har valt att dra sig tillbaka från födelsestaden Sundsvall och planerar handlingar som ska bli en upprättelse för gångna tillkortakommanden.
Andra platser som handlingen i manuset/boken berör är Malmö och Uppsala. En kriminalkommissarie Strömliden med placering i Malmö får första uppgiften efter en lång sjukskrivning att ta itu med ett dödsfall i staden. En äldre man hittas död i sitt badkar, skållad till döds. Det visar sig att ett mord misstänks och att den döde har anknytningar till Sundsvall. Han har jobbat som lärare i Sundsvall på Skönsmons skola på 1950-talet och varit scoutledare i staden.

Inga kommentarer: