lördag 17 april 2010

Andra askonsdagen firades utan himlafärd


Det blev en ny askonsdag efter påsk, den 14 april. Vulkanen Eyjafjallajökull på Island fick fnatt och spydde lava och aska. Ett enormt askmoln bildades. De små partiklarna som askan består av är en säkerhetsfråga för flyget. Flygbolagen tog det säkra före det osäkra och ställde in flyg över Europa på löpande band. Torsdag 13 maj är det Kristi Himmelfärdsdag. Vi får hoppas att det ordnat sig med luftrummet ovandär tills dess. Men i skrivande stund är luftrummet stängt som det heter från flygbolagens rapporter.
Askonsdagen nummer två ställer till det för miljoner människor. Plötsligt blir man ännu mer beroende av tåg, bussar, bilar. Sonen har sitt på det torra, kniper det sätter han båda sönerna på tremanscykeln och drar ifrån askmolnen.
Själv känner jag en försiktig undran, kommer jag att bli kvar i Skåne flera månader längre än jag tänkte mig. Jag har nämligen ingen returbiljett på tåget utan litade till en sista minuten-plats. Nu känns det rökt de närmaste dagarna och flyget verkar inte vara något bra alternativ.
Men att se våren gå över till sommaren här i syd är inte ett så dåligt alternativ.
Jag kan ju sitta under ett träd och lukta på blommorna.

Inga kommentarer: