tisdag 2 juli 2013

Träff med kärrhöken

Äntligen fick jag den i närbild - kärrhöken. Den verkade ta det lugnare nu den tredje gången jag besökte hökparet och med hjälp av kikaren kunde jag studera den ganska så noga efter att sakta närmat mig den. Ryggen var brun och bröstet spräckligt brun-grått någonting. Stjärtfjädrarna hade ett grovt svart streck sedan vitt och ett tunnare svart streck längre upp.
Jag antar att det är ett par som bor tillsammans men några ungar syntes inte till. Tidigare gångerna har båda fåglarna stuckit iväg i en vid cirkel, ganska lågt flygande, men nu satt den ena kvar.
Jag gissar på brun kärrhök. Enligt informationstavla, i närheten, vid Fyrisån, upplyser man om att kärrhök ska finnas här i Årike Fyrisån i Uppsala.
Kameran i mobilen förmådde inte att avbilda höken, men med teaterkikarens hjälp fick jag se den skarpt avtecknad mot ladans vägg. Den andra höken drog iväg över markerna när jag kom och verkade sikta in sig på E4-an, där påkörda mindre djur kan bli kalasmat.

Brun kärrhök

Inga kommentarer: