fredag 19 augusti 2011

Mellan surdegslimpa och kanelbullar

Det går upp och ner och det går ner och upp, men mest ner i dessa dagar av börshysteri som förstärks med trumpetandet om hur dåligt det är ställt med världen, den ekonomiska alltså.
Till slut nådde smittan mig, och började med skälvande fingrar röra på placeringarna i min tunna och nedslitna aktieportfölj.
Det skulle jag inte ha gjort, tydligen. De röda siffrorna ökade i mängd... Alltså, aja, baja inte röra.

En annan sak som pekade ner i backen, är konditionen, trots höghöjdsträning på gamla soptippen i Storvreta, "Tipptoppen". Halva sträckan bortom Ängeby gick bra och jag kunde njuta av landskapet, på vänster sida surdegslimpa, på höger sida kanelbullar. Nej jag fick inte fnatt, men om jag beskriver sidorna av den ringlande vägen som rågfält och vetefält blir det kanske lättare att förstå.

Apropå surdeg så har jag för första gången startat en sådan. Experterna säger visst så, man startar en surdeg. Det var hur enkelt som helst, och gott. Receptet står på påsen, grovt rågmjöl. Nu har jag bröd fram till domedagen, om jag orkar fortsätta succébakandet.

Inga kommentarer: